Saturday 26 November 2016

Ucapan Iftitah & Mabruk Oleh Saudara Mohd Danial


(Ucapan Iftitah & Mabruk )

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua pimpinan,

Pertamanya saya zahirkan setinggi kesyukuran ke hadrat Allah swt.

Moga2 Allah redha dan barkah hidup kita.

Saya ucapkan setinggi tahniah pada semua pimpinan yang sibuk beraktiviti di hujung minggu ini tanpa mengira pengorbanan tenaga,wang,masa dan kehidupan.

Saya percaya ini adalah permulaan kepada kalian untuk kenal apa itu erti bertebaran di lapangan.

Ketika ini,ramai yang tertanya pada diri,bolehkah aku membimbing adik-adik ini?sambil tertanya desup ke dalam hati...Ya Allah,banyaknya kekuranganku Selama ini.

Macam mana la aku nak turunkan ilmu aku pada adik2 ini ketika mana aku masih kurang ilmunya,kurang pengisiannya(Rohani),kurang motivasinya,kurang pengalamannya,kurang tunjuk ajar nya.

Sungguh banyaknya kekurangan dalam diriku ini ya Allah.

Tetapi aku percaya dengan bila mana aku turun bergiat aktif di lapangan pada waktu cuti ini.Aku akan cuba tingkatkan softskill dalam diri aku supaya aku boleh terus dan terus menyumbang lebih baik di lapangan.

Tetapi juga,aku percaya bila mana ini adalah program pertama aku,aku akan belajar dari rakan rakan aku yang lain bagaimana untuk mengendalikan program kerna satu hari nanti aku bercita-cita untuk mengetuai program-prgram sebegini.

Lalu terlintas di minda ku formula untuk menjadi seorang mahasiswa@hamba@khalifah@daie sekalipun bahawa untuk berjaya ini la formula nya;-

1)Beraktivis di lapangan
2)Sentiasa meletakkan niat untuk mempunyai keinginan menjadi seorang yang mempunyai "substance", "diversify" and "flexible" dalam pelbagai bidang.
3)Menjadi contoh kepada adik-adik
Di sekolah,matrikulasi,asasi
4)Menimba ilmu pengetahuan dan sentiasa punya keinginan untuk sumbang pada masyarakat.
5)Menjadi insan yang paling diredhai Allah(INI PALING PENTING) kerna Allah sentiasa ingatkan pada Kita orang yang Allah redha adalah orang yang mengajak orang kpd kebaikan dan berusaha meninggalkan kemungkaran(basic )

Saya ingin menulis lebih panjang lagi luahan bangga saya pada semua pimpinan yang giat beraktivis di lapangan dan mudah-mudahan kalian semua terus sukses dalam kehidupan dan menjadi contoh tauladan yang baik buat agama.

"Sebaik-baik dakwah adalah 'QUDWATUL HASANAH' yakni menunjukkan contoh dan tauladan yang baik pada orang lain"

Ingat,perjuangan dalam kehidupan ini adalah keredhaan dari Allah swt.Untuk menjadi orang yang diredhai Allah 'ajaklah orang buat kebaikan dan berusaha tinggal kan kemungkaran 'kerana itu lah yang dinamakan 'Dakwah'.

Perjuangan dan dakwah itu adalah perkaitan yang paling besar dan merupakan 'taklif' tak sedar dalam kehidupan.

"Teruskan istiqomah dalam perjuangan"

"Tanpa perjuangan,hidup ini tiadalah bermakna "

Ucapan Oleh : Mohd Danial Mohd Anuar

0 ulasan: