Tuesday 20 December 2016

Jihad Dalam Islam, Asyraf Bin Ramlee, USM

KARYA ILMIAH VERSATILE SAHABAT YADIM SEMPENA MAULIDUR RASUL 1438H
TEMA : INDAHNYA AKHLAK RASULULLAH S.A.W DALAM DAKWAH


ASYRAF BIN RAMLEE
UNIVERSITI SAINS MALAYSIA


TAJUK : JIHAD DALAM ISLAM

Menurut pemahaman manusia dalam mengenali erti jihad yang sebenar melihat usaha yang dilakukan oleh seseorang yang mampu mencurahkan kemampuan yang dimiliki demi kepentingan perjuangan di jalan Allah dengan meninggikan kalimat Allah S.W.T. Menurut Prof Dr. Ahmda Tayyeb erti sebenar jihad ialah mengerahkan segala upaya kemampuan, baik dari segi perkataan mahupun perbuatan. Hal ini dapat dilihat dalam Surah Al Hujurat yang  menerangkan maksud jihad yang merupakan menggunakan kuasa , mengorbankan harta, dari segi dakwah dan ungkapan melalui hati.
Sesungguhnya orang-orang yang beriman, hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar." – (QS.49:15)

Hakikat pengertian jihad ini merupakan istilah Islam yang diterangkan oleh Rasulullah S.A.W yang telah menjadi istilah dalam menegakkan kalimat Allah di muka bumi dan menyebarkan dakwah Islamiyah. Penggunaan perkataan harb yang bermaksud perang tidak digunakan dalam Islam tetapi  lebih kepada perkatan jihad yang maksudnya yang sangat luas dalam semangat perjuangan dan usaha improvisasi dan pembangunan. Sebagai hamba Allah S.W.T makna jihad Islam merupakan syarat mutlak yang harus dijadikan pegangan oleh seluruh umat Islam. Peranan umat islam dalam mencari redha Allah S.W.T bukan sekadar memperoleh keuntungan dunia semata-mata. Diriwayatkan dari Abu Hurairah, bahwa seseorang datang kepada Rasulullah saw dan bertanya, “Tunjukkan kepadaku amalan yang setara dengan jihad!” Rasulullah menjawab, “Tidak ada. Ketika seorang mujahid keluar (untuk berjuang), sanggupkah kamu terus menerus shalat, terus menerus berpuasa? Siapa yang sanggup melakukan itu semua?”. Oleh itu jelas dalam akhlak Rasullah S.A.W dalam memperoleh amalan dengan memahami konsep jihad dengan sempurna.

0 ulasan: