Monday 2 January 2017

CATATAN INSPIRASI , Ukhuwah Dan Kepimpinan

   


SIRI CATATAN INSPIRASI

Tajuk : Ukhuwah Dan Kepimpinan

Oleh : Lajnah Penyelidikan & Pembangunan, MPKSY 16/17

3 Januari 2017


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamua'laikum dan apa khabar iman di dada hari ini wahai sahabat sekalian yang dikasihi kerana Allah, semoga berada di bawah lindung-Nya

Alhamdulilah, jom kita sama-sama dan juga selamanya bersyukur kepada Allah apabila tatkala kita bangun pagi kita masih lagi dapat bernafas dibumi yang nyata ini kerana ada manusia bangun pagi tiba-tiba tangan dan kaki mereka tak boleh bergerak. Seolah-olah diikat. Mata mereka tak boleh melihat dunia. Hanya kegelapan dan kesunyian menemani mereka. Tujuh langkah ahli keluarga mereka pergi meninggalkan mereka. Maka datanglah dua malaikat berpakaian hitam dan berwajah gerun siap sedia menyoal mereka. Allahu. Ngeri kan?? 

Maka kita yg masih diberi peluang bernafas ini pasti tiada sia-sia dan kosong semata-mata. Tapi peluang yang Allah kurnia ini adalah kesempatan untuk kita : 

1. Perbaiki diri, atas banyaknya dosa dan kurangnya amal baik diri kita

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالاِنسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ  

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku" (Surah Adzariyat : 56)

2. "All out" dalam melakukan kebajikan buat ummat. Adakah sudah banyak orang yang telah mendapat hidayah disebabkan asbab usaha kita? Kalau belum apakah alasan yang kita akan beri kepada Allah di padang masyar kelak jika hari ini adalah peluang nafas kita yg terakhir?

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةُُ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلاَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

“Dan hendaklah ada dari kamu satu umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar; mereka adalah orang-orang yang beruntung”. [Al Imran:104].

Hari ini saya nak share something tentang indahnya ukhuwah daripada sudut kepimpinan. Best tak tajuk? Hiha. Apa yang saya akan kongsikan adalah pertamanya untuk saya sendiri muhasabah dan juga untuk perkongsian buat semua. Moga bermanfaat.

UKHUWAH DAN KEPIMPINAN

Semasa zaman era dakwah Imam Hassan al Banna di mesir suatu ketika dahulu wujudnya kaedah tarbiyah dan dakwah dinamakan usrah. Usrah memang terkenal dengan sumber medan tarbiyah dari generasi ke generasi. Malah, diri kita sendiri pun mungkin pernah terjebak dengan usrah ini yang menjadi sumber recharger iman kita yg pasang surut. Tak terlepas juga ada yang mengunakan perkataan usrah ini untuk program-program tertentu tapi tak tahu sedikit pun apakah the power of usrah ini? Apakah apakah apakah? Huhu

Usrah daripada perkataan arab "usrahtun" yang membawa bermaksud "keluarga". Imam Hassan al-Banna wujudkan kaedah ini kerana penelitian beliau bahawa masalah ummat yg kucar kacir ketika itu adalah disebabkan fungsi keluarga sebagai ejen pembentukan individu muslim telah tiada.

Di zaman Rasulullah s.a.w, Rasulullah berjaya membentuk individu muslim yg dinamakan generasi Al-Quran yang unik. Generasi ini apabila turun wahyu mereka terus taat dan patuh. Tiada bantahan walaupun seinci. Kita zaman sekarang, arahan Allah dalam Quran dah lama suruh solat diawal waktu. Tapi masa azan masih terus leka menghabiskan baki-baki ayat menaip dalam whatsapp. Allahuu. Pfff

Individu Muslim yang Rasulullah s.a.w bina tadi berjaya membentuk keluarga-keluarga yang hasanah. Dan akhirnya keluarga yang hasanah tadi membentuk anak-anak yang soleh solehah.

Namun, zaman kita ini sama serupa dengan zaman Imam Hassan Banna tadi. Perlu wujudnya fungsi usrah dlm komuniti dan organisasi anak anak muda. Siapa anak muda tu? Kita lah kan? kan? 

Kita adalah satu keluarga dalam setiap kepimpinan beragendakan dakwah dalam mengejar mardhatillah !  Soalan saya berada ramai diantara kita tahu diantara ahli pimpinan kita ada masalah besar? Berapa ramaikah ambil tahu kawan-kawan kita tak ada duit nak makan? Berapa ramai yang ambil kisah kawan-kawan kita tak ada duit ticket nak balik kampung? Berapa ramai yg tahu kawan-kawan kita kehabisan topup utk beli data internet? (Haha yang ni over). Berapa ramai yang tahu ada diantara kita sedang sakit? Ramai yg tak tahu kan. Huhu. (Saya pun..kbaii)

Berapa ramaikah kawan-kawan pimpinan kita sudi share masalah dengan kita? Macam mana mereka sudi nak share kalau kita macam tak pernah sudi nak ambil kisah. Masing-masing lebih suka share masalah dengan housemates yang sama-sama share makan maggie sambil tengok movie dalam bilik (biasanya cerita korea, huhu) Allahu. Jadi mcm mana kata mereka adalah ibarat keluarga kita? Kalau perkara macam ni kita tak boleh nak backup. Allah.

Sebuah kepimpinan akan tetap bediri teguh apabila kuatnya kekuatan ukhuwah kerana Allah ini. 

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat. (Al Hujurat: 10)

Kita kalau ada orang minta tolong,  siapa yang lebih kita utamakan untuk menolong? Orang tak kenal ke atau sahabat dan keluarga (Tak payah jawab, saya jawabkan haha) mesti  kita utamakan ahli keluarga atau sahabat baik kita! Jadi dalam kepimpinan kita perlu saling tolong menolong maka kita akan gembira ibarat hamster lari keriangan di padang bunga apabila yang kita saling menolong itu adalah ibarat ahli keluarga dan sahabat karib kita until jannah. Huahuahua.

Dalam kepimpinan, berkomunikasilah dengan perkataan paling baik dan berhikmah. Jangan satu kata pun perkataan kita menyakitkan hati pimpinan lain. Kalau dia silap tegur lah dengan kasih sayang dan berhikmah. Pasti hati dia akan lembut! Biiznillah.

Sebagai contoh kalau ada sahabat kita share status yang salah dalam facebook atau wechat  (khas bagi budak wechat lah haha), atau twit twit ape tu? Twitter. Kita tak perlulah nak terus kecam dia dalam ruang komen. Apa salahnya bagi tahu baik-baik apa yang dia salah melalui personal messages ke. Sebab tu wujudnya pelbagai perbalahan dalam laman sosial sebab perkara ni lah. (Tau nak kecam org je huhu)

 Rasulullah s.a.w tak pernah berkata-kata buruk dan sakitkan hati sesiapa pun walaupun ketika bertutur dengan musuh Islam. Apabila orang bercakap kepada Rasulullah. Insan mulia ini akan mengadap wajah kepada orang yang bercakap tadi tanda menghormati. Kalau nak dibandingkan dengan kita, apabila kawan sedang bercakap asyik layan dengan perbualan group whatsapp je, tidak pandang pun wajah kawan yang bercakap dengan kita. Muhasabah lah. Disebabkan sikap mulia Rasulullah ini lah Baginda dicintai oleh sesiapa pun yang pernah berhadapan dengan Rasulullah s.a.w kecuali orang-orang yang hatinya dikunci dgn kejahilan. 

           Firman Allah Ta’ala:
اُدْعُ إِلَى سَبِيْلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِيْ هِيَ أَحْسَنُ
Ajaklah (manusia) kepada jalan Rabbmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik. ( An-Nahl : 125)


Wallahua'lam.

0 ulasan: