Thursday 16 February 2017

Aku pengejar Cinta Siapa? Dia yang Maha Besar atau hamba Sang Pencipta? Peringatan : Jika hati anda senipis bawang jangan baca ni. Sumpah anda akan menyesal!







Catatan Inspirasi Sahabat YADIM

Tajuk : Aku pengejar Cinta Siapa? Dia yang Maha Besar atau hamba Sang Pencipta?
Peringatan : Jika hati anda senipis bawang jangan baca ni. Sumpah anda akan menyesal! 

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamua'laikum

Bertemu kita lagi dalam siri Catatan Inspirasi. Cetusan hati, letusan inspirasi. Moga saya dan kalian semua mampu terinspirasi dengan kacak bergaya dek kerana iman dan tarbiyah. Pasti kemanisannya iman dan keindahan tarbiyah ini mampu buat jiwa kita bikin sentiasa tenang selalu ibarat setenang ketika kita lepak di tepian pantai yang ditiup angin lembut sepoi-sepoi bahasa membelai pipi yang gebu sambil menikmati jus nanas dan goreng pisang cheese dibawah pokok kelapa. Fuhhh!
Kedamaian dan kekayaan hati ini tak mampu didapati dimana-mana mahupun di kedai sebar aneka sekitar Ibu Kota Kuala Lumpur nun disana ataupun di tepi kedai-kedai runcit sepanjang highway Utara-Selatan. Ehh ehh. Namun ianya hanya dapat didapati dengan kesungguhan hati dan usaha diri yang tak kenal putus asa untuk mencari si cantik jelita Hidayah milik Sang Pencipta semesta Alam.

إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ
“Sesungguhnya engkau (Wahai Muhammad) tidak dapat memberikan hidayah kepada siapa yang engkau suka, tetapi Allahlah yang memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki.” (Surah Al-Qasas, 28 : 56)

Ketika memiliki hati yang kaya dengan iman dan tarbiyah maka pasti dan mesti akan timbulkan rasa syukur kepada Sang Pencipta yang tidak pernah alpa mencurahkan kasih dan sayang buat hambaNya. Walaupun hambaNya sendiri selalu melupakanNya dikala senang dan gembira apabila dapat sedikit nikmat. “Ketika wifi yang share dengan housemates tiba-tiba laju sebab depa balik kampung mula la hang naik gila meroyan layan movie online tak ingat nak solat tetapi bila susah gelisah keputusan exam teruk barulah mula nak cari sejadah menyeru nama Tuhan” Itu baru 1 contoh je. Allahu. Jadi mari kita mengejar Cinta Ilahi ini tanpa berbelah bagi dengan sepenuh jiwa kita sepanjang detik hidup ini tidak mengira dikala susah  mahupun senang. Ayuh!


فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ

“ Maka igatlah kepada Ku, niscaya Aku akan ingat kepadamu ,Bersyukurlah kepada    Ku  ,Dan janganlah kamu  ingkar kepada Ku “.
 ( Qs. Al Baqarah : 152)

Catatan kali ini saya terdetik hati kecil saya ini untuk berkongsi dengan kalian tentang isu yang agak kontroversi tapi boleh meningkatkan Prestasi, insyaAllah iaitu Ukhuwah Vs Ikhtilat, Ehwah ehwahh.

Ramai sangat abam-abam dan hakak-hakak yang sedang melayani garis masa muda selalu sangat leka dan terlupa dengan mudah hal ni. Diimbau dengan akal fikiran yang kita ada ni memang nampak ringan ibarat gula-gula kapas je yang boleh ditiup angin. Fuhh. Tapi, jangan rasa selamat dulu. Itu ringan hanya dipandangan akal fikiran . Ingat! Pandangan akal fikiran semata-mata kadang kala keliru!

Jom kita faham dan hadam dengan mata hati dengan kefahaman al-Quran dan Hadis pasti kita akan terasa seperti sedang menghiris bawang sambil menitis air mata  kerana sedih seperti ketika sedang layan cerita 7 Hari mencintaimu di babak kematian Buntat ditikam ketika menyelamatkan Mia. Sedih kan. Huwawaaa. Huahua

Hello, hello adakah anda masih bersama saya. Ingatkan anda lari masuk bilik cari tisu tak menahan kesedihan. Huhu. Simpan air mata tu untuk bersedih dengan terus baca nukilan saya ni. Banyak lagi babak sedih. Sabar! Sabar! Hahaha

Sahabat semua yang dikasihi, apa maksud Ukhuwah sebenarnya  Dan apa maksud ikhtilat? Kita boleh buat kecoh dalam ni sampai satu kampung berhimpun tapi tak tahu apa benda ukhuwah dan ikhtilat ni. Apakah apakah. Huhu

Sahabat, saya ambik satu ayat Quran nak jelaskan kat hangpa tentang ukhuwah ni yang berbunyi :

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat. (Al Hujurat: 10)

Dan apa maksud ikhtilat pula?
Ulama Fiqh mendefinisikan ikhtilat sebagai satu keadaan apabila lelaki dan perempuan ajnabi bertemu (melebihi dua orang) di suatu tempat dan berlaku interaksi antara mereka. Interaksi yang berlaku mungkin berupa percakapan, pandangan atau isyarat yang boleh difahami. Jika ia melibatkan dua orang sahaja, maka ia diklasifikasikan sebagai khalwat.Ikhtilat boleh berlaku di mana-mana tempat samada secara terancang atau tidak.

Dah jelas dah sejelas spotlight apa itu ukhuwah dan ikhtilat?
Jom kita bincang secara profesional dan matang tentang isu ni. Mengapa saya kata perlu profesional dan matang? sebab kita sedang bicarakan dripda sudut seorang dai' . Orang yang mengaku pendakwah. Seorang Daie perlu sentiasa di aras berfikiran profesional dan matang. Tiada masa layan perkara picisan semata yang boleh menghalang daripda melakukan sunnah besar ini. Dakwah!

Jom kita bincang satu persatu bagaimana seorang daie ketika berhadapan dengan Isu ukhuwah dan ikhtilat ni ;

1.      Ketika perlu berjumpa atau berhubung sesama bukan mahram untuk sesuatu urusan.
Bila mana terjadi perkara begini mungkin kita tak boleh elakkan untuk berhadapan dan berbual. Tapi tidak menjadi satu kesalahan pun berjumpa dan berbual. Namun yang jadi salah ialah kita tak pandai nak jaga diri daripada Fitnah! Fitnah dripda pandangan dan tanggapan orang. Zaman sekarang dah maju! Fitnah juga boleh jadi dalam macam-macam laman sosial seperti whatsapp, Facebook, intagram, wechat, twitter dan banyak lagi yang saya tak sebut. Saya sebut ni sebab saya Install yang ni je. Hihahiha. Apa yang kita taip dan update status boleh jadi fitnah bila-bila masa sahaja bila kita tak bijak guna ayat daripada fitnah orang yang baca dan lihat. Kemon lah gais! Bijak elakkan fitnah.

Bila berjumpa pula apa salahnya ajak beberapa orang kawan-kawan lain datang berbincang sama-sama dan jumpa ditempat yang terbuka. Dekat padang ke, sebagai contohnya. Ekk. Hua hua. Tak kisah lah dimana yang penting tak boleh timbul sedikit pun fitnah. Ingat! bila jadi fitnah akan hilang kepercayaan orang kepada anda sebagai pendakwah!

أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنْصَحُ لَكُمْ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
Artinya: “"Aku sampaikan kepadamu amanat-amanah Tuhanku dan aku memberi nasihat kepadamu, dan aku mengetahui dari Allah apa yang tidak kamu ketahui.”  Al A’raf:62.

2.      Pandangan-pandaangan tajam!
Lelaki tidak pandai jaga pandangan tajam anda. Grrr degusan marah si wanita. Eh eh jap. Ni yang hangpa salah faham ni, memang jaga pandangan tu selalunya di mention pada lelaki je. Tapi ingat wanita pun selalu je buat dosa ni tanpa sedar! Wuu wuu wuu. Kalau tidak, tak jadilah ada seorang gadis yang meroyan jumpa lelaki korea sampai tahap sanggup peluk lelaki korea tu. (Konon lah hensem grr). Semoga dia dah dapat hidayah lah kan. Amen. Nah! tu satu je contoh. Bagaimana wanita-wanita yang lain yang tak habis-habis layan cerita korea dan k-pop sebab asyik layan tengok laki-laki korea hensem putih gebu(eleh ingat laki melayu tak cukup hensem ke grr) huhahua

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
Artinya: “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.” (An-Nur: 30

Ingat dengan mata yang dosa kecil je boleh jadi dosa yang besar bila-bila masa. Pakcik syaitan dimana-mana bersedia mengoda kita. Ingat!

3.      Bila kita nak wujudkan ukhuwah dengan sahabat-sahabat bukan sama jantina.
Jangan sesekali wujudkan ukhwah ibarat kulit popia yang digoreng, rapuh! rapuh!. Bila-bila masa je boleh jatuh pecah. Bila ayat-ayat si lelaki manis belaka jangan ingat semua perempuan tak akan cair seperti batu dijemur bawah matahari terik. Ingat wanita biasanya hati mereka lembut. Selembut awam putih. Walaupun mgkin tak semua. Mungkin lah kan? (Haha lariii). Point nya ialah guna ayat yang matang dan profesional bila berbicara dgn bukan jantina. Jangan sampai ayat-ayat anda boleh jadi harapan palsu pulak!

kadang kala anda berbual-bual dalam whatsapp misalnya dan anda tahu sudah masuk melarut sembang perkara-perkara yang tak perlu. Anda tak perlu terlampau layan sampai tengah malam. Huhu

4.      Seorang Pendakwah perlu sentiasa matang dan rasional dalam menghadapi ujian perasaan. Jangan sekali guna emosi dan perasaan anda yang rapuh tu untuk bertindak sesuka hati! 

Gais! Perasaan suka tu memang tak diundang
dan boleh datang bila-bila masa sahaja terbang masuk kedalam hati awak. Tapi ingat adakah perasaan tu perasaan yang kerana Allah? Ataupun hanya perasaan suka sebab dia comel gebu putih melepak? Muhasabah balik gais!

Dalam organisasi pimpinan misalnya yang bercampur wanita dan lelaki kadang-kadang perkara ini tidak boleh dielak. Tambahan pula matlamat dan tujuan organisasi adalah sama. Maka mudah untuk berputik perasaan si mat bunga. Wuu bestnyaa. "Kita dalam persatuan dakwah apa salahnya kita bersatu nanti kita boleh bina keluarga muslim bahagia" amboiii berangannnn!!

Kejap, jangan seronok dulu! Sebenarnya tak salah pun nak suka sama suka tapi yang salahnya kita tak pandai menjadi matang dan profesional untuk mengurus perasaan tu. Akhirnya yang jadi masa fitnah adalah persatuan dakwah itu. Habis kebabom. Apakah apakah apakah!

Sometime.. bila mana datang masalah berkaitan perasaan itu. Ketika orang yang hang suka tak suka hang mula lah nak meroyan sehingga memberi kesan kepada komitmen dalam organisasi dakwah. Allahu. Mana akhlak sebagai pendakwah! Habis rosak!

Sahabat-sahabat hingga ke syurga sekalian. Kita adalah anak muda yang menjadi harapan setiap generasi zaman berzaman. Hancur lebur sesebuah agama dan negara adalah disebabkan kita anak muda! Marilah kita sama-sama pegang erat berganding jiwa dan raga membina ummat yang berjiwa dan beridealisme Islamiyyah yang kukuh dan padu melangkah mengapai kejayaan ummat yang kian hilang sejak ratusan tahun dahulu. Ayuh! Tajdid niat dan perbaiki langkah mencipta inspirasi bersama. InsyaaAllah. Ayuh!



Penulis : Lajnah Penyelidikan Dan Pembangunan, MPKSY 2016/2017

COMING SOON EVENT!

SEMINAR TRANSFORMASI PERMIKIRAN ISLAM PERINGKAT KEBANGSAAN 2017

ANJURAN BERSAMA SAHABAT YADIM IKSIM

TARIKH : 4 MAC 2017 (SABTU)
MASA ; 8.00AM-5.00 PM
TEMPAT : AUDITORIUM SERI NEGERI, AYER KEROH MELAKA

DAFTAR DI UNIVERSITI ANDA SEKARANG!
PERNYERTAAN ADALA TERHAD!

SEBARANG PERTANYAAAN : 
019-5630446 (SAIFUL NIZAM )
017-4129440 (SYAHIDATU NAJJAH)

0 ulasan: